de Consumentenbond manipuleert prijsvergelijking energie

21 oktober 2020

Bericht van een klant van Naked Energy aan de Consumentenbond

dit bericht is voor privacy redenen geanonimiseerd.

Uw eerder verzonden bericht:
Afzender: klant XYZ
Datum verzonden: 29-sep-2020 21:31
Naar: Consumentenbond Energiecollectief <energiecollectief@consumentenbond.nl>, info@consumentenbond.nl,
Onderwerp: Re: Aanbod Energiecollectief staat voor je klaar

Beste mederwerkers van het Consumentenbond Energy collectief, het blad consumentenbond, en de hoofdredacteur van de GeldGids.
Ik hoop dat deze email daadwerkelijk wordt gelezen door een persoon.

Ik ben namelijk enigzins teleurgesteld in het feit dat de consumentenbond mij niet goed informeerd met betrekking tot het energie collectief..
Ik zou namelijk volgens dit collectief er met een 3 jarig contract van budget energie wel €360 op jaarbasis gaan besparen.

Als ik het vergelijk met het contract welke ik nu heb bij Naked Energy, blijken we het slechts te hebben over €24(Zie screenshot 1)Dat vind ik nogal behoorlijk misleidende informatie om over te stappen…

Ook zie ik Naked Energy nergens in de lijst met mogelijke aanbieders staan (Zie screenshot 2).
Ik, en met mij zeer waarschijnlijk vele andere consumenten van Naked Energy maar ook de echte rasechte consumentenbondleden, zou het op prijs stellen als jullie vermelden dat jullie niet het volledige aanbod hebben vergeleken.

Tevens zou ik het op prijs stellen als jullie transparanter communiceren, dat jullie (mogelijk) geld verdienen om consumenten aan Budget Energie te koppelen. Hetgeen ik niet erg vind, maar wees er wel transparant over dat er mogelijk goedkopere aanbieders zijn, die weigeren om jullie te betalen.

mvg,

Reactie van de Consumentenbond

aangevuld met commentaar van Naked Energy

Geachte heer/mevrouw J..,

Hartelijk dank voor uw bericht. 

Wanneer een energiecontract afloopt gaat deze automatisch over in een variabel contract met variabele tarieven. 

DIT IS NIET CORRECT. ALS EEN CONTRACT BIJ NAKED ENERGY AFLOOPT, DAN KRIJGT DE KLANT HIERVAN TIJDIG EEN BERICHT. DE KLANT HEEFT DAN ALLE TIJD OM EEN NIEUW CONTRACT TE HEROVERWEGEN, OF EEN ANDERE LEVERANCIER TE ZOEKEN. 

De besparing die wij laten zien is vergeleken met deze tarieven, op basis van het verbruik dat u heeft opgegeven. Er staat dus eigenlijk: “Wanneer uw contract afloopt en u een variabel contract met variabele tarieven krijgt, bespaart u xx euro door gebruik te maken van dit aanbod ten opzichte van geen actie ondernemen.” 

De besparing is dus niet vergeleken met uw huidige contract. Immers, wij zijn niet bekend met de tarieven van uw huidige contract. Aangezien u uw huidige contract niet tegen dezelfde tarieven kan verlengen, is het ook niet relevant om de besparing met het huidige contract te laten zien. Daarbij zou u, indien u overstapt terwijl u een contract heeft,  ook te maken krijgen met een overstapboete wegens contractbreuk, waardoor een eventuele besparing vaak weer teniet wordt gedaan.



U geeft aan dat u dit misleidend vindt, maar op onze website zijn wij hiet transparant over. Boven het screenshot dat u heeft gemaakt staat namelijk de volgende informatie: 
Om tot het geschat, indicatief voordeel te komen, hebben wij een voordeelberekening gemaakt. Omdat de leveringstarieven van je huidige contract ons onbekend zijn, hebben we een vergelijking gemaakt met een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven dat je huidige leverancier aanbiedt. Als je contract voor bepaalde tijd afloopt en je zelf geen actie onderneemt, kom je bij je huidige leverancier automatisch in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven terecht. Als de variabele tarieven van het contract voor onbepaalde tijd van de door jou ingevulde huidige leverancier ons onbekend zijn, maken wij een vergelijking met de contracten voor onbepaalde tijd van de drie grote energieleveranciers: Vattenfall, Essent en Eneco.

DE TARIEVEN ZIJN BEKEND BIJ DE CONSUMENTENBOND. ECHTER ZE VERMELDEN ZE NIET. VERDER MAAKT DE CB EEN VERGELIJK MET PRIJZEN VAN HET HUIDIGE CONTRACT VAN DE KLANT DAT DE CB NIET KENT, MET EEN CONTRACT DAT DE KLANT NIET WIL AFSLUITEN.


Bij uw inschrijving heeft u opgegeven dat Naked Energy uw huidige leverancier is. De variabele tarieven van het contract voor onbepaalde tijd van Naked Energy zijn ons onbekend en daarom hebben wij dus de vergelijking gemaakt met deze contracten van de drie grote leveranciers. 

NAKED ENERGY STUURT AL HAAR TARIEVEN IN, MAAR ZELF DAN NOG WORDEN ONZE TARIEVEN NIET VERMELD DOOR DE CB.  VERDER STAAN ONZE ACTUELE EN HISTORISCHE TARIEVEN OP ONZE WEBSITE. DUS ZELFS AL ZOUDEN WIJ HET NALATEN DE TARIEVEN DOOR TE GEVEN, DAN NOG ZIJN ZE EENVOUDIG OP TE ZOEKEN. 

Leveranciers geven aan iedereen die hen een nieuwe klant aanlevert een vergoeding. Dat is voor ons niet anders en wij maken hier geen geheim van. Bij ons collectief mogen alle leveranciers die aan onze voorwaarden voldoen meedoen aan de veiling. 

WELKE VOORWAARDEN DIT ZIJN MAAKT DE CB NIET BEKEND. DE VOORWAARDEN KENNEN WIJ WEL..WIJ BETALEN HEN NAMELIJK NIET. EN DAT KOMT OMDAT ZIJ GEEN GOED VERGELIJK MAKEN. NIET VAN ONS EN OOK NIET VAN ENKELE ANDERE LEVERANCIERS. 

BIJ DE CONSUMENTENBOND REGEERT: HIJ DIE BETAALT IS HIJ DIE BEPAALT !


Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Energie & Telecom. U kunt ons op werkdagen tussen 9:00 en 17.30 bereiken via telefoonnummer 088 – 66 99 088

Met vriendelijke groet,
Consumentenbond